Our social:

19 февруари 2014 г.

Кратък речник на мастилата, използвани за печати

Преди известно време започнах една поредица за печатите и различните им разновидности. Тя е обусловена от собствената ми страст към този раздел от крафт материалите. Въпреки че напоследък като че ли дигиталните печати и картинки са по-предпочитани в крафтърското ни общество, аз мисля че и конвенционалните печати (било то гумени или полимерни прозрачни) имат своето място. Затова реших да продължа темата като мина на следващата стъпка – видовете мастила за печати.

 

На чужбинския, а и вече и на българския се предлагат доста видове и марки – достатъчно човек да се обърка кое за какво се използва. Имена като Distress inks, Memento, Archival, StazOn® ink pads, VersaColor, VersaMagic, VersaMark  звучат познато, но ако тръгнеш да мислиш кое е  пигментно, кое е тебеширено, кое сухо, кое перманентно вече става много по-сложно. Накратко и без претенции за изчерпателност ви представям най-често срещаните  групи мастила.
Основните
Все отнякъде трябва да започнете. Аз лично стартирах с най-пъстрите и цветни мастила, които намерих на пазара без да се интересувам какви са и за какво ще ми служат. Трябваше да измине цяла година за да осъзная, че е хубаво да се започне с най-основните цветове – черно, кафяво, бяло (бялото все още е на изчакване при мен ) StazOn® ink pads  са един доста добър избор, защото печатат на всякакви повърхности (стъкло, метал, дърво, пластмаса), не се размазват и черното им е наистина мнооого черно. Оpaque white е чудесно за тъмни хартии и повърхности.
Друг също много удачен вариант е Archival на Ranger. Това мастило е перманентно, на маслена основа, също печата на всякакви повърхности, не се размазва и е идеално за последващо оцветяване на печата с акварелни моливи, дистрес мастила и маркери или други техники за оцветяване на водна основа.
  • Mастила на основата на боя, наричат ги още Багрилни мастила–/Dye-based  inks/
Най-общо казано, представляват тампон напоен с разредена боя.  Подходящи са за всички видове хартия (с изключение на mulberry  paper защото ще развалят цвета и). Оцветяват добре, изсъхват доста бързо. Може би точно заради това са добър избор за начинаещ печатар  тъй като бързото съхнене няма да позволи да се размаже отпечатаното изображение.  Повечето не са водоустойчиви затова не са подходящи за последващо оцветяване с бои, маркери и моливи, освен ако целта ви не е да размажете контурите на изображението си. Има обаче и такива, които са перманентни, посочено е изрично на опаковките.
Пример за такова мастило:
Memento – едно често срещано и достъпно като цена мастило, защото освен в голяма опаковка се предлага и в малки тип капчица опаковки. Има голямо разнообразие от цветове.
Adirondack /Ranger-/– acid free,   не избледнява с времето.
Big and Juicy – не съм ги пробвала, знам че ги препоръчват за работа с валяк.
В тази група се включват и Tim Holtz Distress Inks, но за тях ще споменем  в отделна графа.

  • Пигменти мастила /pigment inks/
Те са малко по-плътни ( не точно водни, по-скоро с консистенция на майонеза). Цветовете им са ярки и живи, устойчиви са на избледняване.  Най-характерното за тях е бавното съхнене, те  не попиват в хартията както става с багрилните мастила.. Това ги прави удачен избор за топъл ембосинг (ако тази чужбинска думичка не ви говори нищо, ще го обсъдим в отделна тема), но не и за гланцирана, лъскава  хартия или ацетати.Изключение прави само  Brilliance , което може да бъде използвано и на тези, и върху полимерна глина и шринк пластмаса.
Пример за такова мастило:
VersaColor, ColorBox, Adirondack , Brilliance,  Nellie Snellen


  • Тебеширени мастила –/Dye inks/
 
Приличат на пигментните, но са една идея по-сухи. Комбинират предимствата на горните две – ярки и богати цветове с бързо съхнене.Не избледняват,  по-светлите цветове могат да се използват чудесно върху тъмни повърхности. Служат чудесно за "поръбване" по краищата на картинката, тоест вместо  дистрес мастило.


Пример за такова мастило:
Versamagic, ColorBox Fluid Chalk

  • Мастила за ембосинг –/Embossing  inks/

Те са отделна група – специални мастила за топъл ембосинг. Безцветни са и стоят като лепило. Изсъхват много бавно. Има ги също така под формата на химикалки – много са удобни за дребни детайли или ембосване на ръчно написан текст.
Пример за такова мастило:
VersaMark, Tim Holtz Distress Clear Embossing Ink


  • Дистрес мастила
Всеки, който се е докоснал до тях знае, че водят до пристрастяване. Първичната идея на батко Тим Холц е да създаде мастила, които да се използват за състаряване на хартията. Може би за това първоначалните цветове на мастилата бяха убити, приглушени и предимно в кафявата гама. В последствие обаче общия брой цветове нараства до 48 и в колекцията има и по-ярки и цветни тонове. Всички дистреси се сместват чудесно по между си,а с помощта на малко вода от тях се получава страхотен фон. Като цяло реагират по интересни и непредсказуеми начини на вода и позволяват безброй техники в картичкоправенето. С тях може да се оцветява както с акварелни моливи, може да се използват за ембосинг (не и с твърде детайлни печати обаче). Единствения недостатък, който към момента съм им открила е този, който споменах в началото на абзаца – водят пък пристрастяване и желание да изкупиш всички налични. Добре, че Мистър Дистрес е наясно  с този факт и от тази година пуска малки разфасовки, което ще позволи повече хора да се докоснат до дистрес магията.



Има още много други видове мастила – детски, които се мият с вода, специални мастила за печатане върху платове, спрей мастила и други. Ето някои места в мрежата, посветени на тази тема:
http://www.nuttnhoney.net/GreatTutorials.html


И накрая кратко предупреждение:
Мастилата цапат! Дали ще е бялата ви блузка, табуретката, ръцете ви или ъгъла на току що завършената ви картичка  - винаги  се намира какво да се омаже… при това понякога без шансове да бъде изчистено. Затова аз винаги държа пакет влажни бебешки кърпички наоколо и старателно избърсвам ръцете, печата и повърхността наоколо в опит да останем сравнително чистички.
Другото, което е важно при печатането е самата хартия – различните видове дават съвсем различни резултати, така че пробвайте на чернова преди да започнете работа по картичката или картинката ви. По отношение на техниките за по-добър отпечатък също имам какво да споделя, но затова в отделна публикация някой друг път.
С удоволствие ще прочета вашите коментари и допълнения по темата –  сигурна съм, че има още много какво да се каже.
Поздрави от мен:
Кат от Картишоците





2 comments:

Plamnito каза...

Много полезно и много увлекателно написано за мастилата! Наистина цапат и наистина се замислям кой вид за какво е, но когато хвана дистрес мастилата и стресът изчезва!

Валентин Дичев каза...

Супер полезно :)