Our social:

16 март 2015 г.

Пастели и маркери за арт журнал

Здравейте, сладурковци!

Дойде време да ви разкажа малко за нашумелите оцветяващи средства в жанра art journaling. Повечето знаете, че започнах журнала си преди по-малко от месец, така че не претендирам за изчерпателност, по-скоро искам да ориентирам начинаещите или колебащите се - кое какво представлява в общи линии. Лежа на убеждението, че повечето от читателите ни са предимно картичкоправещи или занимаващи се със скрапбукинг, а арт журналството набира скорост едва в последните месец-два по мои впечатления от групата ни във Фейсбук. :) 

Първото, на което се хвърлих, бяха акварелните пастели на Faber-Castell Gelatos. Знам ги от доста отдавна, защото са сравнително популярни и сред картичкоправещите, но не им намирах приложение за картичките си, затова и не си взех по-рано. Идват в много сладка опаковка, различен брой, може да си избере само една гама, ако желаете. Аз избрах комплекта от 12 цвята и са ми повече от достатъчни. Не се острят, приличат на червило - като свърши пастелът, просто завърташ долната част на флакона. 


Самият пастел е много мек, и на консистенция го докарва на червило - мазни (не ронливи) и лесно нанасящи се върху повърхността, която ползвате. Ако ги използвате за арт журнали, хубаво е да подготвите хартията като нанесете гесо, което прави хартията по-малко пореста и дава възможност за по-равномерно (и икономично) нанасяне и преливане на gelatos пастелите. Обикновено ги ползват за фон, точно поради липсата на остър/прецизен край, но могат да се използват и за оцветяване. Както е видно от името им, реагират с вода. Обикновено не използвам четка и вода за преливането им, което е един от вариантите. По-често използвам пръстите си, като винаги има мокра кърпичка около мен, за да овлажня пръстите си допълнително при необходимост. Така яркостта на цветовете се запазва най-добре. Може да разнесете и директно с леко подсушена мокра кърпичка, но тогава отнемате и част от интензитета на цвета. Този фон направих директно с мокра кърпичка:


Важно е да се знае, че джелатос-ите не са перманентни. Ако не се запечатат с лак (спрей лак за въглен, gel medium и др.), реагират с вода и всичко останало на водна основа. Аз използвам gel medium matte - харесва ми матовия завършек и текстурата от следите на четката след изсъхване на лака. Използвам джелатос и за оцветяване на структурната ми паста (имам само бяла) - работи перфектно. Тук освен фона, с джелатос оцветих и структурната паста за облачетата:


Можете да намерите този продукт в някои български магазини за художествени материали. В заключение за джелатосите само ще кажа, че не мога да ги оприлича на никой друг продукт, който съм ползвала. 

Друг вид акварелни пастели са Caran D'Ache Watersoluble Neocolor II.


Тях взех преди година по грешка от кварталната книжарница (швейцарски са и затова доста лансирани тук), мислейки, че са обикновени восъчни пастели, с които исках да опитам една техника. Не проработи, защото бяха водоразтворими, затова ги заточих в Кутията на забравата. До преди 1 седмица, когато в една група за арт журнали разбрах, че са доста популярни в този стил и реших да им дам втори шанс. :) Едвам ги намерих. В последната си страничка използвах пастелите за светлосенките на куфарите:


С тях се работи по-различно от джелатос. Острят се, твърди са и имат нужда от малко повече влага, за да се активират. Не са толкова лесни за разнасяне, колкото джелатос. Отново използвам пръстите си, за да ги преливам и разнасям, но за разлика от джелатосите, тук без мокра кърпичка до вас за овлажняване на пръстите, няма да минете. Хубавото е, че може да оцветявате дори дребни детайли като малките бебешки аксесоари тук:


Цветовете стават наситени и ярки след реакция с водата, приличат на акварелни моливи. Отново не са перманентни и имат нужда от запечатване с лак. И те са налични в българските магазини.

Друг интересен продукт, отново водоразтворим, са Derwent Inktense Blocks


Ако сте почитатели на акварелните моливи като мен, може би сте чували, че Inktense pencils дават едни от най-ярките цветове. Причината е, че "графитът" всъщност е водоразтворимо мастило. Блокчетата са същите като моливите, без дървената "опаковка". :) Може да си взимате цвета директно от блокчето с четка, да рисувате с него върху хартията или пък да го навлажните и да намастилите с него печат.


Различното в сравнение с останалите два вида водоразтворими пастели е, че след изсъхване мастилото е перманентно, не реагира повече с вода и няма нужда от допълнителна стъпка на запечатване. За съжаление информацията, която ви давам за тях е само теоретична, не е от опит, но работя по въпроса... :D Мисля, че един от следващите ми експерименти ще включва тях. :) За съжаление не можах да ги намеря в България, но това едва ли ще ме откаже.

Интересен продукт, на който също се хвърлих презглава, когато се прехласнах по арт журналите, са маркерите на Faber-Castell PITT Artist Pen Big Brush


Това са перманентни маркери, които върху пореста повърхност (обикновена хартия) не показват кой знае какъв потенциал за арт журнали и микс медия - попиват веднага. Силата им е при работа върху непореста повърхност, обикновено обработена с гесо или лак. Тогава след нанасяне имате около 5-10 секунди, в които можете да разнасяте или преливате цвета. Ако сте сгрешили, може дори напълно да премахнете с мокра кърпичка. След това оцветяването остава перманентно. Тайната е в характеристиките на мастилото - India(n) ink. Тъй като също са на Faber-Castell, се препоръчват в комбинация и с джелатос.


За наша радост, и те се намират по родните ни магазинчета. Взех си само кафяв, сив и син маркер и за сега са ми достатъчни. :) Използвам ги за светлосенки и придаване на дълбочина в страничките си:


Това е всичко, което исках да споделя с вас. Почитател съм на "чистите" техники и медиуми, затова акрилните боички и спрейове не бяха добър вариант за мен. :) С гореописаните продукти цапането се свежда до минимум, неволното забърсване с лакътя на част от излята акрилна боичка - също, а на всичкото отгоре всичко се чисти само с мокра кърпичка без остатъци. <3 За всички видове спрейове и акрилни боички, обръщайте се за съвети към Кат, на мен са ми слаба страна, а тя е истинска вихрушка с тях. :)

Надявам се статията да е била полезна за ориентиране към оцветяващи средства. :) 

Поздравчета от мен и екипа на Картишоците,
JIJI.

4 comments:

Kat каза...

Джиджи, не знам дали да те похваля или да те напердаша. Първо - много добра публикация, за пореден път се насладих на прекрасните ти уж "прождащи" странички в журнала. Второ - пак разходи, пак материали, пак трупане на нови неща. Засрами се :)

Zara Petkova каза...

Страхотна статия Джиджи! Невероятно е как успя да напишеш толкова полезна и същевременно вредна статия! Уникална талантливка си ти. Сега ще ме човърка още повече и аз да започна едно арт журналче ;)

BEARKIS каза...

Благодаря, за труда и добрата информация, много полезна за "разпилени хора", като мен!!!

Valarie каза...

На мен ми стана интересно какъв е тоя спрей лак за въглен. Има ли го по нашенските магазинчета?